Wat zijn archaea

Archaea (enkelvoud archaeon) vormen een domein van eencellige micro-organismen. Archaea zijn prokaryoot: ze hebben geen celkern en bevatten weinig andere cellulaire structuren. De archaea werden traditioneel geclassificeerd als bacteriën en kregen daarbij de naam archaebacteriën Archaea zijn net als de bacteriën prokaryoten. Prokaryoten zijn organismen zonder celkern. Organismen met een celkern heten eukaryoten. De naam komt uit het Grieks; eu betekent 'echt' en karyon 'noot' of 'kern'. Planten, dieren en schimmels zijn eukaryoten en hebben dus een echte kern met daarin het erfelijke materiaal opgeslagen Wat zijn Archaea? Archaea is een groep microscopisch kleine organismen die begin jaren zeventig werd ontdekt. Net als bacteriën zijn het eencellige prokaryoten Archaea. Wat zijn archaea? Archaea zijn net als de Bacteria een belangrijke groep prokaryoten. Deze twee groepen gelden in de modernste indeling als twee van de drie hoofdgroepen van het leven op aarde, de domeinen. Het derde domein is dat van de Eukaryota (alle andere organismen met als gemeenschappelijk kenmerk de eukaryote cel Archaea zijn een belangrijke groep van prokaryoten, eencellige organismen zonder kernen. In de drie-domein classificatiesysteem geïntroduceerd door Carl Woese 1990, zijn ze een van de drie groepen, met Bacteriën en Eukaryoten

Archaea zijn piepklein. We kunnen ze niet zien, maar toch zijn ze overal om ons heen. Ze komen bijna overal voor. Bijvoorbeeld in bodems, oceanen en darmen van dieren inclusief de mens. Archaea zijn ook extremofielen: ze zijn te vinden op extreme plekken waar niets anders kan leven. Archaea zijn onder andere ontdekt in vulkanische. De 3 soorten Archaea zijn-. Zoutminnend. Hitteminnend. Methaanproductie. Hitteminnend en zoutminnend worden soms extremofylen genoemd omdat deze archaea leven in herbergen waar de omstandigheden extreem zijn. ze leven in zeer heet water zoals hete bronnen of waar het water extreem zout is

Archaea is een fascinerende groep van prokaryote organismen die in de jaren zeventig zijn ontdekt. Voordien werden ze beschouwd als een onderdeel van bacteriën (archaebacteria). Omdat Archaea duidelijke verschillen vertoont met bacteriën, bevinden ze zich nu in een apart domein genaamd Archaea. Het zijn de meest primitieve organismen die tot nu toe zijn ontdekt De organismen van Archaea en Bacteria hebben gemeenschappelijke kenmerken in dat ze allebei eencellig vrij of geaggregeerd zijn. Ze hebben geen gedefinieerde nucleus of organellen, ze hebben een celgrootte tussen gemiddeld 1 tot 30 μm Letterlijk betekent het extremo (uiterst) fiel (beminnend). Een organisme dat juist in gematigde omstandigheden leeft, wordt aangeduid als mesofiel of neutrofiel. De meeste extremofielen worden gevonden onder de schimmels, algen, bacteriën en Archaea. Vooral Archaea zijn vaak extremofielen Archaea zijn eencellige micro-organismen die vaak extremen opzoeken. Ze zijn voor het eerst ontdekt in vulkanische warmwaterbronnen, waar de temperatuur tegen het kookpunt aan ligt Eukaryota zijn het best in het vormen van kolonies, waaronder meercellige organismen. Hypothesen De Eukaryota (waartoe ook de mens behoort) zijn structureel duidelijk complexer dan de andere twee domeinen

Archaea is waarschijnlijk het meest bekend door hun extremofiele subsets, vooral omdat ze interessant zijn en geen andere levende organismen, inclusief bacteriën, kunnen leven en dezelfde omstandigheden kunnen verdragen, maar ze dekken niet alle Archaea, dus het is geen bepalend verschil Wat zijn Archaea? Archaea is een fascinerende groep prokaryote organismen die in de jaren zeventig is ontdekt. Voordien werden ze beschouwd als onderdeel van bacteriën (archaebacteriën). Omdat Archaea duidelijke verschillen vertoont met bacteriën, bevinden ze zich nu in een apart domein genaamd Archaea. Het zijn de meest primitieve organismen die tot nu toe zijn ontdekt Archaea bevinden zich in het derde domein van het leven en zoals te zien in de figuur zijn ze gecategoriseerd tussen Bacteriën en Eukaryoten (cellen met een celkern, zoals planten of wij) Basisstof 2 - De domeinen bacteriën en archaea (Thema 4 - Ordening) - YouTube. Basisstof 2 - De domeinen bacteriën en archaea (Thema 4 - Ordening) Watch later. Share zijn de oudste levende organismen op aarde. Het zijn prokaryoten en eencellig. Archaebacteria komen voor in zeer zware omstandigheden (zoals op de bodem van de zee of in vulkanische ventilatieopeningen)

Archaea - en Amazon

Archaea - Wikipedi

1. Wat is het verschil tussen Archaea en Eubacteria (of Bacteria)? • Archaea is een apart koninkrijk uit de eubacteriën, hoewel beide prokaryoten zijn. • Archaea heeft verschillende evolutie van de eubacteriën, aangezien DNA-analyse impliceert. • Archaea membraanlipiden zijn ethergebonden, terwijl eubacteria membraanlipiden estergebonden zijn
  2. Archaea voorbeeld. Wat Archaea zijn, hoe ze zijn ontstaan en welke rol ze hebben gespeeld bij het ontstaan van de planten, schimmels en dieren. Archaea zijn net als de bacteriën prokaryoten. Prokaryoten zijn organismen zonder celkern. Organismen met een celkern heten eukaryoten Archaea zijn net als de Bacteria een belangrijke groep prokaryoten
  3. Welke grote groepen van bacteriesoor ten onderscheiden we en wat zijn hun eigenschappen (nutriënten behoef te, opbou w etc.) Geef ook w at voo rbeelden. Wat zijn archea? Waar in ver schillen ze van bacteriën? Wat zijn extremofielen en w elke g roepen . onderscheiden w e hier in? Geef van elke groep een voorbeeld
  4. ste één cel. Het is zelfs zo dat de meeste organismen, zoals bacteriën, uit maar één cel bestaan. Andere organismen, zoals planten, bestaan uit een heleboel cellen
  5. Archaea - Archaea - Kenmerken van de archaea: Hoewel de domeinen Bacteria, Archaea en Eukarya zijn gebaseerd op genetische criteria, geven biochemische eigenschappen ook aan dat de archaea een onafhankelijke groep vormen binnen de prokaryoten en dat ze eigenschappen delen met zowel de bacteriën als de eukaryoten . Belangrijke voorbeelden van deze eigenschappen zijn: De metabole strategieën.

Archaea - Biologielessen

Archaea werd als derde domein afgesplitst vanwege de grote verschillen in hun ribosomale RNA-structuur. Het specifieke molecuul 16S-rRNA is de sleutel tot de productie van eiwitten in alle organismen. Omdat deze functie zo centraal staat in het leven, is het onwaarschijnlijk dat organismen met mutaties in hun 16S-rRNA zullen overleven, wat leidt tot grote (maar niet absolute) stabiliteit in de. Archaea zijn verder onderverdeeld in vier erkende fyla, maar er kunnen nog veel meer fyla's bestaan. Het woord 'archaea' is afgeleid van het oude Griekse ἀρχαῖα, wat 'oude dingen' betekent. Archaea-micro-organismen hebben geen celkern of andere membraangebonden organellen in hun cellen Bacteria, Archaea en Eukaryota: de oorsprong van het leven. 18 juli 2014. Jente Ottenburghs. 4. Het leven wordt onderverdeeld in drie domeinen: Bacteria, Archaea en Eukaryota. De oorsprong van het laatste domein, de Eukaryota, is nog onzeker. Maar door verschillende soorten bewijs te combineren komen wetenschappers dichter bij de oplossing De belangrijkste verschillen tussen archaea en bacteriën zijn gebaseerd op moleculair-structurele en metabolische aspecten die we hieronder zullen uitwerken. Het Archaea-domein groepeert taxonomisch eencellige micro-organismen met een prokaryote celmorfologie (geen kernmembraan of cytoplasmatische organelmembranen), kenmerken die op bacteriën lijken De archaea leefde vrolijk verder tot er 2 miljard jaar geleden binnen de groep een tweesplitsing kwam, in Loki en eukaryoten. In de boom zijn mensen, dieren, planten en schimmels geen aparte tak, maar een zijtak van de archaea. Wat dat betekent? Dat we zijn ontstaan uit oerbacteriën

Wat zijn de kenmerken van het domein Archaea? Het domein micro-organismen Archaea hebben unieke kenmerken die ze ergens tussen de domeinen plaatsen Eukarya Y Bacterie. Ze hebben een zeer brede voedingsvariëteit: ze voeden zich met waterstof, suikers of ammoniak. Ze kunnen koolstof gebruiken of zonlicht voor energie Wat zijn de uiterlijke kenmerken van micro-organismen? Prokaryoten: Prokaryoten is de belangrijkste groep in de microbiële wereld. Zowel in het aantal organismen, de Archaea zijn prokaryoten die op verschillende manieren onderscheiden kunnen worden van bacteriën

Wat zijn Archaea? - Greelane

1. De schimmelcellen zijn wat lastiger, ze lijken qua cellen heel erg op planten, maar dan zonder bladgroenkorrels. Ééncelligen Natuurlijk is het in het echte leven niet zo moelijk om het verschil te zien tussen de 4 rijken, een paddestoel lijkt niet echt op een plant of een dier, maar het is wel heel handig bij eencelligen
  2. Verschil tussen Archaea en bacteriën. 2020. Ondanks dat ze in dezelfde categorie prokaryoten zitten, vertonen archaea en bacteriën variaties in hun genetische samenstelling, aangezien de metabole routes en andere enzymen, genen die door de archaea worden bezeten, sterk lijken op eukaryoten in plaats van bacteriën
  3. Samenvatting over H4: Ordening voor het vak biologie. Dit verslag is op 5 juli 2016 gepubliceerd op Scholieren.com en gemaakt door Aukj
  4. Archaea lijkt meer op eukaryoten dan op bacteriën. Hun ribosomen werken meer als eukaryote ribosomen dan bacteriële ribosomen. Deze twee micro-organismen verschillen ook op genetische en biochemische manieren. Pas de laatste decennia werd archaea erkend als een afzonderlijk domein van het leven. Het zijn extremofielen, wat betekent dat ze.
  5. Structuur van Archaea. Archaea zijn prokaryoten, wat betekent dat de cellen geen kern of andere membraangebonden organellen in hun cellen hebben. Net als bacteriën hebben de cellen een opgerolde ring van DNA en het celcytoplasma bevat ribosomen voor de productie van celeiwitten en andere stoffen die de cel nodig heeft
  6. 1. Wat is Archaebacteria - Kenmerken, classificatie, soorten, voorbeelden 2. Wat is Eubacteria - Kenmerken, classificatie, soorten, voorbeelden 3. Wat is het verschil tussen Archaebacteria en Eubacteria. Wat is Archaebacteria . Archaebacteriën zijn de eencellige micro-organismen die in extreme omgevingen leven. Ze vormen een domein van Kingdom.
  7. Archaea en bacteriën Het was aan het eind van de zeventiger jaren toen wetenschappers iets nieuws ontdekten: ze hadden nieuw leven op onze planeet gevonden. Wat niemand zich kon voorstellen, was toch mogelijk: in bijtende zwaveldampen koken hele kleine bacteriën, die zich pas bij 100 graden Celsius in hun element voelen

Archae - Microbiologi

Cellen van alle organismen zijn omhuld door een membraan van zogeheten fosfolipiden. Een type fosfolipiden zijn de cardiolipines, die een unieke structuur hebben. Bij onderzoek naar de enzymen die zorgen voor de productie van cardiolipiden in de archaea (eencelligen die een apart domein van het leven vormen, ook wel oerbacteriën genoemd) ontdekten Groningse wetenschappers iets bijzonders Darmflora, darmbacteriën, darmmicrobiota en/of darmmicrobioom? In de media, ook op deze website, lees je steeds vaker over de rol van darmbacteriën in onze (darm)gezondheid. De populariteit van het onderzoek naar deze micro-organismen is in de afgelopen decennia flink toegenomen, en dus wordt er steeds meer over geschreven Onder de Archaea zijn er voor zover we weten niemand die alles doet wat we wilden dat de plant deed. Sommigen gebruiken de zon als energie, dus maar kunnen hun koolstof niet binden uit CO2 of soortgelijke bronnen, anderen kunnen deze eenvoudige koolstofverbindingen gebruiken maar wel chemische energie om het te doen (zogenaamde chemoautotrofen) Hoe ethaan-consumerende archaea hun favoriete eten oppikken. Het is het kristalliserende enzym voor de ontleding van ethaan, ethylreductase M. Deze opname is gemaakt met een endoscoop en toont verschillende gele kristallen van 0,1 mm groot. De amberachtige kleur is afgeleid van de cofactor F430 die het eiwit herbergt

De Asgard-archaea zijn een belangrijke schakel, omdat ze Om van vorm te kunnen veranderen, moeten Asgard-archaea dus hun buitenste membraan vervormen - wat ook nodig is om andere cellen op te nemen. Robinson zegt dat de Asgard-archaea de actine waarschijnlijk gebruiken om de uitsteeksels te laten groeien Soorten Archaea Bacteriën De organismen die deel uitmaken van domeinregistratie Archaea deelden hun laatste definitieve gemeenschappelijke voorouder met domeinregistratie Bacteriën ongeveer 3,5 miljard jaar geleden. Deze prokaryotische wezens gedijen vandaag nog, velen van h een lipide dubbellaags membraan, wat betekent dat het virus is ingekapseld of omhuld. De envelop van het virus slechts 63 virussen exclusief zijn voor archaea (archeovirussen), 1251 voor bacterieën (bacteriovirussen, voorheen bacteriofagen) en 2321 voor eukaryoten

Die isoprenoïden zijn een klasse organische moleculen die zorgen voor een groot aantal natuurlijke smaken, kleuren en geuren, maar ook cruciale componenten van de archaea lipiden. Levensvatbaar. Beide ontdekkingen zijn gecombineerd in een gewone E. coli bacterie, wat op zich een complex staaltje genetische modificatie was Start studying Biologie voor jou H4! Hoofdstuk 1 Deel 2. Learn vocabulary, terms, and more with flashcards, games, and other study tools De Archaea zijn minder bekend, maar ook zij gaan in hun basale ontwerp al miljarden jaren mee. Bacteriën en Archaea hebben, voor zover bekend, geen gemeenschappelijke voorouder Bacteriën en archaea zijn eencellig en hebben geen celkern. Leven zonder celkern Bacteria en Archaea lijken op het eerste gezicht veel op elkaar. De organismen in deze domeinen hebben geen celkern en behoren daarmee tot de prokaryoten, een samenstelling van de Griekse woorden 'pro' (voor) en 'karyon' (kern) Volgens microbioloog Graham Hatfull van de universiteit van Pittsburgh zouden er best grote virussen kunnen zijn die archaea besmetten. Om te bewijzen dat Borgen daar deel van uitmaken zal een hele kunst zijn, volgens hem. Wat met deze vondst volgens hem wel bewezen is dat stukjes erfgoed makkelijk kunnen 'overspringen' op andere organismen

Wat is een domein? In de biologie wordt domein, soms ook rijk of superkoninkrijk genoemd, opgevat als de breedste taxonomische categorie waarin bekende levende wezens worden ingedeeld . Dat wil zeggen, het is de breedste categorie waarin de verschillende koninkrijken van het leven kunnen worden georganiseerd, volgens de meest recente en meest. Wat zijn de posities van de meest opvallende volleyballers? de posities van volleyballers ze zijn erg belangrijk omdat ze de rol van elke persoon tijdens het spel bepalen. Volleybal is een groepssport waarbij twee teams van zes spelers gescheiden zijn door een netwerk en als zodanig grote gezondheidsvoordelen bieden Wat is een plasmide. Plasmiden zijn extra-chromosomale, zelfreplicerende, dubbelstrengs, circulaire DNA-moleculen, die in het algemeen worden aangetroffen in bacteriële cellen. Ze zijn ook te vinden in archaea en protozoa. Ze kunnen worden gecodeerd voor verschillende functies,. Wat zijn prokaryote cellen? Een prokaryote cel is een cel zonder celkern. De afwezigheid van een celkern bij prokaryote cellen is eigenlijk de afwezigheid van een kernmembraan. Bij prokaryote cellen bevindt het DNA zich onbeschermd in het cytoplasma. Voorbeelden van prokaryoten zijn bacteriën en Archaea (= oerbacteriën)

Start studying Biologie H5,1 - 5,4. Learn vocabulary, terms, and more with flashcards, games, and other study tools Wat voor invloed deze microben hebben op het klimaat, moet nog blijken. De vindplaats kan hints geven over de optimale leefomstandigheden van de archaea. Met die hints, en veel tijd en geduld, is het hopelijk mogelijk de microben in het lab te laten groeien en de rol van de beestjes te onderzoeken

Archaea voorbeeld, archaea vormen een domein van

Wat zijn Archaea? / deadreign

wat zijn viroïden. Bij deze vragen verwachtte hij dat je verbanden legt met evolutie ed. 29 januari 2014 namiddag [bewerken | brontekst bewerken] - Bespreek de celwand van Gr+ en Gr-, wat is het verschil met Archaea en Eukaryoten. Leg gramkleuring en andere manieren om Gr+ en - te onderscheiden uit. - Gegeven is een tekening van een cel Wat we generaties lang als bacteriën beschouwden, blijken nu eigenlijk te bestaan uit twee grote domeinen van micro- organismen: ware bacteriën en eencellige organismen, de archaea, die meer dan andere bacteriën nauwer verwant zijn aan de eukaryoten, de groep waar wij toe behoren In het vorige thema hebben de leerlingen geleerd wat de delen van een zaad zijn en welke functies ze hebben. archaea en eukaryoten. Archaea lijken op bacteriën, maar vormen toch een aparte groep. Bacteriën en archaea De verschillen en overeenkomsten in kenmerken tussen de cellen uit de verschillende rijken worden op een rijtje gezet Wat zijn Prokaryotes? Prokaryote cellen zijn primitieve cellen die een kern ontbreekt. In plaats van het opslaan van genetisch materiaal in ordentelijke chromosomen beschermd door een verbindende kern, prokaryoten slaan hun genetisch materiaal in een onregelmatig gevormd In archaea bestaat de celmembraan uit etherbindingen tussen glycerol en isopropeen (fytanyl). Wat zijn de aanpassingen van thermofielen? Hun eiwitten hebben één kritische aminozuursubstituentie op één of enkele plaatsen zodat ze anders gevouwd zijn en hittebestendig

Lane: Wat we hebben aangetoond is dat de snelheid waarmee protonen in en uit de cel gaan hoog genoeg is om voor de energie te zorgen die nodig is voor groei van de cellen via eiwitten in het membraan. Dat verklaart waarom membranen bioenergetisch universeel zijn in bacteriën en archaea,. Wat is hun functie? 12 Wat zijn plasmiden? 13 Wat wordt bedoeld met de term chromosoom? 14 Bespreek het centrale dogma 15 Wat zijn de functies van het cytoplamatisch membraan? 16 Hoe is het cytoplamatisch membraan opgebouwd? 17 Wat is het verschil tussen actief en passief transport? 18 Wat zijn perifere en integrale membraaneiwitten? 19 Hoe is de celwand bij gram - positieve bacteriën. In de biologie is de cel de kleinste eenheid binnen een organisme of levend wezen die alle genetische informatie van dat organisme bevat.. Alle planten, dieren, schimmels en bacteriën bestaan uit cellen.De cel bestaat onder meer uit een celmembraan, dat de inhoud omgeeft, het cytoplasma waarin (behalve bij bacteriën) een celkern aanwezig is

Wat gebeurt er met je brein en lichaam als je doet wat je inspireert. Onderzoek toont aan dat, als we in overeenstemming leven met wat ons werkelijk inspireert, we vaak meer productief, vervuld, gedreven, intelligent en creatief zijn. Met andere woorden: we hebben meer kans op succes. En als je er echt over nadenkt: wat is succes eigenlijk Wat zijn transgene micro-organismen en wat is hun nut? Micro-organismen die gewijzigd zijn door het inbrengen of verwijderen van stukjes DNA om bepaalde extra (interessante) eigenschappen te vormen. - Productie van insuline - Afbraak van toxische stoffen - Productie van biodegradeerbare plastics - Chymosineproductie (eiwit die melk in kaas doet stremmen

Het mysterieuze leven van archaea Natuurwijze

Met wat fine tuning produceerden de wetenschappers een cel waarin alle fosfatidylglycerol, de lipiden die de basis vormen van de dubbellaags bacteriemembraan, zijn vervangen door het archaea-equivalent (archaetidylglycerol) Het belangrijkte verchil tuen Prokaryotiche Cel en Eukaryotiche Cel i dat Prokaryotiche Cel een primitief type cel i zonder membraangebonden organellen, terwijl Eukaryotiche Cel een geavanceerde cel i met membraangebonden organellen.Alle levende organimen in de wereld betaan uit cellen. Robert Hook wa de eerte die de cel in 1665 ontdekte Door Lambert Strether van Corrente. Vogellied van de dag * * * #COVID19 Op verzoek van de lezer heb ik deze dagkaart van 91-DIVOC toegevoegd. De gegevens zijn de Johns Hopkins CSSE-gegevens. Hier is de website. Ik heb het gevoel dat ik bezig ben met een macabere vorm van tape-kijken. Vaccinatie per regio: Afgeplat, interessant De Archaea, ook wel oerbacteriën of archaebacteriën genoemd, zijn een domein van prokaryotische organismen. Er worden meer dan 200 soorten onderscheiden. Ze werden voor het eerst beschreven in 1977 [..] Bron: nl.wikipedia.org Wat is de betekenis van archaea? Op Ensie, Encyclopedie sinds 1946, vind je 2 betekenissen van het woord archaea. Door experts geschreven

van der Oost, J 2011, Archaea: de ontdekking van een nieuwe vorm van leven. in H Smit, W Reijders, J van Doorn, J van der Oost & P Willemsen (eds), Microcanon. wat je beslist moet weten over microbiologie. NVVM, Diemen, pp. Hfst. 3 Archaebacteriën zijn organismen die in feite heel verschillend biochemisch en genetisch van andere bacteriën zijn. Vandaar dat archaebacteria een verouderde term is en ze zijn nu geclassificeerd in het archaea-domein. Classificaties binnen dit domein zijn niet-officieel vanwege debatten over de afstamming van microben. Velen leven in de extreme temperaturen van hydrothermale. Deze archaea zijn tot nu toe alleen bekend van gereconstrueerde genomen en lijken nauw verwant aan de oermicroben die zo'n twee miljard jaar geleden voor het eerst de richting insloegen naar eukaryote cellen. 'Daar plaats ik nog wel wat vraagtekens bij',. Archaea zijn eencellige organismen die het enige leven zijn dat kan overleven in de meest extreme omstandigheden. Alle organismen in het Eukarya-domein hebben een cellulaire kern gemeen en zijn wat we meestal als 'leven' beschouwen. De drie domeinen worden vervolgens opgedeeld in koninkrijken. Er zijn zes koninkrijken die allemaal verschillende.

Boodschap van Archea Christine Inspiratie voor hart en ziel 9 april 2018. want voor al Gods kinderen is het leven in het licht de meest natuurlijke staat van zijn. maar behoudt het Goddelijk Licht wat aan je geschonken is en trek steeds meer licht in je leven aan. Omcirkel jezelf met het licht,. Dit is mijn engelenlicht en mijn Goddelijke aanwezigheid, lieve vriend, die deze wonderen in je wereld manifesteert. Voel eens, de zachte veertjes van mijn engelenvleugels die nu ineens je gezicht raken nee jij droomt niet, mijn kind, ik ben Archea Aurora, de Archea van Goddelijke Vrede en natuurwonderen en ik ben echt bij j Het belangrijkste verschil tussen prokaryoten en eukaryoten, is dat prokaryoten geen celkern hebben en eukaryoten wel. In eukaryoten ligt het DNA opgeborgen in de celkern. Doordat de celkern in prokaryoten ontbreekt, ligt het DNA los in het cytoplasma, niet door een membraan gescheiden van de rest van de celinhoud Veel van wat we al wisten is door middel van de omics bevestigd, maar er zijn ook nieuwe inzichten gekomen. Zo is de kennis over de rol van andere micro-organismen dan bacteriën sterk toegenomen. We weten nu dat ook schimmels, protisten, archaea en virussen belangrijke bewoners kunnen zijn van een subgingivale biofilm Wat het zoeken naar interessante enzymen moeilijk maakt, is dat veel nieuw ontdekte bacteriën en archaea niet te kweken zijn. Maar microbiologen kunnen ook uit de voeten met slechts de genetische informatie die opgediept is uit de zoutmeren